حقوق ارتباطات
حقوق ارتباطات یک رشته حقوقی مستقل و نوپاست که در دهه های اخیر، بر اثر پیشرفت تکنولوژی های مربوط به آن، دگرگونی های فراوانی پیدا کرده است. این رشته جدید از مبانی مستحکمی برخوردار است که بسیاری ازآن ها تا حدود زیادی از اصول حاکم بر دیگر رشته های حقوق،منشأ گرفته اند. به همین جهت، با سایر رشته های حقوق رابطه بسیار نزدیکی دارد. آن چه در دهه های اخیر بیش از هر چیز، حقوق ارتباطات را تحت تأثیر قرار داده و موجب تحول و تکامل آن شده، پیشرفت تکنولوژی های نوین اطلاعات و ارتباطات است. به همین لحاظ، توجه به جنبه های حقوقی ارتباطات و اطلاعات، از اهمیت خاصی برخوردار شده است. متخصصان حقوق ارتباطات، درباره قلمرو این رشته جدید حقوقی، پنج شاخه یا بخش را مورد بررسی قرار می دهند:
<!--[if !supportLists]--> 1) <!--[endif]--> مقررات حقوقی تأسیس و اداره مؤسسات ارتباطی
<!--[if !supportLists]--> 2) <!--[endif]--> مقررات حقوقی حاکم بر محتوا و انتشار مندرجات، برنامه ها و پیام های ارتباطی
<!--[if !supportLists]--> 3) <!--[endif]--> مقررات حقوقی حرفه روزنامه نگاری و سایر دست اندرکاران ارتباطات
<!--[if !supportLists]--> 4) <!--[endif]--> مقررات حقوقی مالکیت معنوی
<!--[if !supportLists]--> 5) <!--[endif]--> مقررات حقوقی بین المللی ارتباطات
باتوجه به نیاز مبرم جامعه ایران به برخورداری از خدمات کارشناسی متخصصان حقوق ارتباطات و پاسخگویی به شرایط و مقتضیات جدید ناشی از پیشرفت و گسترش مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی و توسعه ارتباطات دور و ارتباطات رایانه ای در سراسر کشور و همچنین در نظر گرفتن الزامهای حقوقی مقررات گذاریهای مربوط به دیگرگونیها و همگراییهای تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات در سطح جهانی و اهمیت بیش از پیش همکاریهای منطقه ای و بین المللی در این زمینه ها ، تأسیس دوره کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات بسیار ضروریست.
دروس و ضرایب آن
درس |
متون حقوقی |
حقوق بین الملل عمومی |
حقوق اساسی |
حقوق تعهدات |
حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری |
حقوق ارتباطات |
ضریب |
2 |
2 |
3 |
2 |
2 |
3 |
ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری سال 1388
دوره |
دانشگاه |
ظرفیت پذیرش |
ملاحظات |
روزانه |
علامه طباطبایی |
12 |
|
روزانه |
علامه طباطبایی |
2 |
آموزش محور | |
|
دوره |
دانشگاه |
ظرفیت پذیرش |
ملاحظات |
شبانه |
علامه طباطبایی |
12 |
|
شبانه |
علامه طباطبایی |
1 |
آموزش محور | |