پورتال موسسه آموزش عالی آزاد فاخر

پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403 (Thu, 25 Apr 2024) | 12:54:27
اخبـــار مـوسـســـه
تاریخ آزمون وکالت 91 اعلام شد
تاریخ انتشار: 1391/02/18 | تعداد بازدید: 16084

دکتر علی مندنی پور رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) روز دوشنبه گذشته در یک نشست خبری که در محل این اتحادیه برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت و همچنین برنامه ها و تصمیمات کانون وکلا درخصوص آزمون وکالت سال جاری پرداخت.



دکتر مندنی پور با تأکید بر اینکه آزمون وکالت سال جاری قطعاً دهه سوم آبان ماه (20 تا 30 آبان ماه) برگزار می شود، تصریح کرد: چندی است که شایعه شده آزمون وکالت سال جاری در شهریور ماه برگزار می شود که اتحادیه این شایعه را صراحتاً تکذیب و اعلام می کند که آزمون امسال در نیمه سوم آبان ماه برگزار می شود.

توافق با سازمان سنجش درباره زمان برگزاری آزمون

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران به مذاکرات اتحادیه متبوع خود با سازمان سنجش به منظور برگزاری آزمون وکالت سال جاری در نیمه سوم آبان ماه اشاره کرد و گفت: با این سازمان درباره برگزاری آزمون امسال در موعد مذکور به توافق رسیده ایم. در سال های گذشته آزمون در آذر ماه برگزار می شد اما با توجه به اتفاقاتی که در آزمون سال گذشته کانون وکلای گیلان افتاد و شرایط نامساعد آب و هوایی در این استان در روز برگزاری آزمون، منجر به عدم حضور تعداد زیادی از داوطلبان و در نهایت ابطال و تکرار آزمون شد، ما را به این نتیجه رساند که آزمون سال جاری را در زمان مناسب تری از نظر آب و هوایی برگزار کنیم.

اصل بر یک مرحله ای بودن آزمون است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با اعلام اینکه اصل بر یک مرحله ای برگزار کردن آزمون وکالت است، تأکید کرد: نوع و نحوه برگزاری آزمون در اختیار اعضای هیئت مدیره کانون هاست. اگر چه ما به دنبال یکسان سازی و وحدت رویه در این زمینه هستیم اما اگر کانونی خواست آزمون خود را به صورتی خاص برگزار کند، اتحادیه نمی تواند مانع آن شود. اتحادیه مسئولیت طراحی سوالات را بر عهده دارد، اما نحوه برگزاری آزمون در اختیار کانون های وکلاست.

تغییرات و منابع آزمون سال جاری

مندنی پور به تغییرات آزمون سال جاری کانون وکلا اشاره کرد و گفت: در همایش آتی اتحادیه که 27 و 28 اردیبهشت ماه به میزبانی کانون وکلای کردستان برگزار می شود، موضوع آزمون به طور ویژه و شفاف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در این زمینه و اعمال برخی تغییرات تصمیم گیری لازم صورت خواهد گرفت. رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران همچنین در گفت و گوی اختصاصی که در حاشیه این نشست خبری با خبرنگار بازار کار داشت در پاسخ به سوالی در رابطه با منابع آزمون سال جاری، گفت: منابع آزمون به طور دقیق مشخص نیست اما تا حد زیادی همان منابع آزمون سال گذشته خواهد بود.وی افزود: آزمون سال جاری به طور قطع راحت تر از آزمون سال گذشته برگزار خواهد شد. 

 

لایحه جامع وکالت

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، در ادامه این نشست خبری به لایحه جامع وکالت اشاره کرد و گفت: این لایحه از  طرف قوه قضائیه تهیه شده و در حال حاضر در اختیار کمیسیون بررسی لوایح هیئت دولت قرار گرفته تا پس از بررسی در این کمیسیون به مجلس ارائه شود.

وی افزود: متأسفانه در این لایحه اساس استقلال کانون وکلا نادیده گرفته شده است. ما به هیچ عنوان با نظارت قوه قضائیه بر کانون وکلا مخالف نیستیم کما اینکه این نظارت در حال حاضر در سطح بالایی وجود دارد اما با نادیده گرفتن استقلال کانون وکلاء مخالفیم.

مندنی پور به ماده 25 لایحه جامع وکالت اشاره کرد و گفت: در ماده 25 این لایحه پیش بینی شده است که یک هیئت نظارت متشکل از  7 قاضی، حقوق دادن و وکیل تشکیل می شود و تمامی برنامه ها و تضمیمات در حوزه وکالت از طریق این هیئت برنامه ریزی و تصویب شود. این در حالی است که اعضای این هیئت از طرف قوه قضائیه انتخاب می شوند.

وی افزود: تمامی سرنوشت و هویت وکلا در گرو این هیئت است و باید مجری تصمیمات این هیئت باشند. این هیئت پروانه های وکالت را امضاء می کند؛ تخلفات و صلاحیت ها را رسیدگی می کند و کلیه امور در حوزه وکالت به وسیله این هیئت و هیئت های مورد تأیید آن تصمیم گیری و اجرا می شود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران سپس به برخی از اختلافات و تفاوت های مواد این لایحه با یکدیگر اشاره کرد و گفت: بر اساس یکی دیگر از مواد این لایحه پیش بینی شده است که سازمان وکلای رسمی دادگستری تأسیس شود. در تعریفی که از این سازمان شده آن را موسسه ای مستقل، غیر دولتی و غیر انتفاعی تعریف کرده است. اولاً عبارت سازمان صرفاً برای مراکز دولتی به کار می رود و تا کنون سابقه نداشته که در کشور نهاد غیر دولتی را با عنوان سازمان معرفی کنند. دوماً اگر سازمان است چرا در تعریف آن از عبارت «موسسه» استفاده شده است. این دو عبارت تفاوت های جدی در معنی با یکدیگر دارند. سوم اینکه اصولاً اگر قرار است موسسه ای غیر دولتی تشکیل شود چه ضرورت دارد که اعضای آن را قوه قضائیه تعیین کند. چرا باید یک وکیل از قاضی پروانه وکالت بگیرد؟ چرا باید وکلا در حضور قضات سوگند خود را یاد کنند.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد فاخر در شیراز است