پورتال موسسه آموزش عالی آزاد فاخر

جمعه، 7 اردیبهشت 1403 (Fri, 26 Apr 2024) | 11:38:26
اخبـــار مـوسـســـه
زمان ثبت‌نام آزمون وکالت و نحوه تعیین تعــداد کارآموزان
تاریخ انتشار: 1394/03/11 | تعداد بازدید: 3471

زمان ثبت‌نام آزمون وکالت و نحوه تعیین تعــداد کارآموزان



 

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به شیوه تعیین تعداد پذیرش کارآموزان آزمون وکالت،‌ آخرین وضعیت برگزاری آزمون سال جاری کانون‌های وکلای دادگستری را تشریح کرد.

غیر قانونی بودن ادامه جذب وکیل توسط مرکز امور مشاوران قوه‌قضائیه
رئیس اسکودا در این نشست خبری با اشــــــاره به اینکه در صورت تصویب قانون جامع وکالت دیگر شاهد برگزاری آزمون‌های مجزا توسط کانون‌های وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه نخواهیم بود از غیر قانونی بودن ادامه جذب وکیل توسط مرکز امور مشاوران قوه‌قضائیه سخن گفت.
وی با بیان اینکه همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایـــــم، بر این عقیده بوده و هستیم که پس از پایان اجرای برنامه سوم توسعه جذب وکیل و مشاوره حقوقی توسط قوه قضاییه تحت عنوان ماده 187 انجام شد غیر قانونی است افزود: این نظر کانون‌های وکلا مورد تایید کمیسیون قضائی مجلس نیز بوده و اعلام نیز شده است.
کشاورز با اشاره به اینکه وقتی به طور کلی این جذب‌ها غیرقانونی باشد، جذب‌های اخیر و یا آینده نیز حتماً غیرقانونی است ادامه داد: از طرف دیگر در لایحه در حال رسیدگی قانون جامع وکالت در ماده‌ای وکلا و کارآموزان شاغل ماده 187 را در زمره وکلا قرار می‌دهـــد و به رسمیت می‌شناسد.
وکلای ماده 187 به کانون‌های وکلا ملحق می‌شوند
 
وی با بیان اینکه البته به نظر بنده نیز حق همین است افزود: چون پذیرفته‌شدگان هیچ گناهی ندارند و آن‌ها بـــا طی کردن یک فرآیند مشاور حقوقی و یا وکیل شده‌اند.
رئیس اسکودا با اشاره به اینکه ما تابع قانون هستیم، ادامه داد: اگر مجلس محترم به این نتیجه برسند که این ماده را تصویب کنند، کسانی که واجد شرایط باشند قطعاً قانون‌گذار آن‌ها را به عنوان وکیل می‌شناسد و به کانون‌های وکلا ملحق می‌شوند.
کشاورز ادامه داد: بر همین اساس در قانون جامع وکالت پیش‌بینی شده است که دیگر دو پدیده مجزا و دوگانه به اسم کانون‌های وکلا و مرکز مشاوران حقوقی نخواهیم داشت و به مشاوران حقوقی مرکز امور مشاوران قوه‌قضائیه پروانه پایه دو وکالت داده خواهد شد که بعد از مدتی تبدیل به پروانه پایه یک می‌شود که البته این موضوع در مورد همه کسانی که در آینده نیز جذب خواهد شد صادق است.
نحوه تعیین تعداد کارآموزان آزمون وکالت
رئیس اسکودا در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا با تجمیع مرکز مشاوران قوه قضائیه و کانون‌های وکلا ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت نیز افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: در قانون جدید وکالت نیز همانند گذشته یک مکانیزم برای تعیین کارآموزان وکالت پیش‌بینی شده است که به موجب آن تعداد کارآموز مورد نیاز هر محل تعیین می‌شود.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که سهمیه پذیرش آزمون وکالت سال جاری چه زمانی مشخص می‌شود گفت: در خرداد ماه کمیسیون‌های موضوع تبصره ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در کانون‌های 23 گانه با حضور رئیس کانون محلی، رئیس دادگاه انقلاب محل و رئیس دادگستری استان تشکیل می‌شود و با توجه به آمار پرونده‌ها و ...تعداد مورد نیاز به وکلا اعلام می‌شود.
کشاورز ادامه داد: با جمع‌بندی نیازهای کانون‌های مختلف ظرفیت پذیرش آزمون سال جاری وکالت در اواسط تیر ماه سال اعلام می‌شود.
زمان ثبت‌نام آزمون سال جاری پذیرش کارآموزان وکالت
رئیس اسکودا با اشاره به اینکه ثبت‌نام آزمون سال جاری پذیرش کارآموزان وکالت در اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه شروع خواهد شد افزود: سعی خواهد شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که زمان برگزاری آزمون نیز با سایر آزمون‌های همانند کارشناسی ارشد یا دکتری تداخـــل نداشته باشد.
امیدواریم بتوانیم هزینه ثبت‌نام را ثابت نگه داریم
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازارکار مبنی بر اینکه برخی از شرکت کنندگان آزمون کارآموزی وکالت نسبت به دریافت هزینه‌های بالای ثبت‌نام گله‌مندند و چه تمهیداتی می‌توانید در این زمینه اتخاذ کنید گفت: هزینه‌های ثبت‌نام در دو بخش است که یک بخش توسط سازمان سنجش دریافت می‌شود و قسمتی نیز بابت اجاره محل آزمون صرف می‌شود.
رئیس اسکودا با اشاره به اینکه هزینه‌ها اجاره محل برگزاری آزمون هر سال به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است افزود: با این حال دو سال است که هزینه ثبت‌نام را ثابت نگه داشتیم و امیدواریم امسال نیز بتوانیم این هزینه را ثابت نگه داریم.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد فاخر در شیراز است