پورتال موسسه آموزش عالی آزاد فاخر

پنج شنبه، 9 فروردین 1403 (Thu, 28 Mar 2024) | 16:02:22
اخبـــار مـوسـســـه
حذف دو سوال از آزمون وکالت 93
تاریخ انتشار: 1393/09/24 | تعداد بازدید: 1971

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به بیان جزئیات دو ایراد در سئوالات آزمون وکالت سال ۹۳ پرداخت.



بهمن کشاورز، اظهار کرد: سئوال ۶۰ آزمون وکالت ۹۳ که مربوط به حقوق تجارت است و مقرر می‌دارد: «تاجر ورشکسته مدعی اعاده اعتبار است. دادخواست خود را به کدام مرجع باید تسلیم کند؟

۱) دادگاه تجدیدنظر استان

۲) دادگاه صادرکننده حکم ورشکستی

۳) رییس دادگستری

۴) اداره تصفیه امور ورشکستگی»، حذف و نمره آن بین سوالات دیگر تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در مورد سوال ۲۸ آزمون درباره آیین دادرسی مدنی با این مضمون که «شکایت نسبت به دستور اجرای سند رسمی در صلاحیت کدام مرجع است:

الف) دادگاه عمومی محل تنظیم سند

ب) هیأت نظارت منطقه اجرای سند

ج) دادگاه عمومی محل اجرای سند

د) دادگاه عمومی محل اقامت خوانده»، به دلیل این‌که در گزینه «دادگاه عمومی محل اجرای سند»، دو کلمه «صدور دستور» جا افتاده است، چنین اتخاذ تصمیم شد که در راستای رعایت عدالت به داوطلبانی که این گزینه را انتخاب کرده باشند، نمره تعلق خواهد گرفت و به کسانی که گزینه دیگری را انتخاب کرده باشند نمره منفی تعلق نمی‌گیرد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تاکید کرد: پس از اعلام نتایج آزمون وکالت چنان‌چه داوطلبی به پاسخنامه خود اعتراض داشته باشد، طبق روال عادی می‌تواند کتباً اعتراض خود را اعلام کند، البته این اعتراضات نمی‌تواند نسبت به ماهیت سوالات باشد و صرفاً در حد بررسی مجدد پاسخنامه قابل رسیدگی است.

کشاورز با ابراز امیدواری از این‌که تا ۷ دی‌ماه نتایج آزمون وکالت ۹۳ اعلام شود، گفت: به احتمال قوی سازمان سنجش در زمان اعلام نتایج به نحوی عمل خواهد کرد که مانند سال گذشته هر داوطلب با مراجعه به سایت علاوه بر ریزنمرات خود بتواند تصویر پاسخنامه‌اش را ببیند. به این ترتیب اعتراضات احتمالی داوطلبان باید با دقت و مطالعه کافی صورت گیرد.

وی یادآور شد که ظرف یکی دو روز آینده کلید سوالات بر روی سایت سنجش قابل مشاهده است.

 

یادآوری می گردد در پاسخنامه تشریحی موسسه فاخر به اشتباه بودن این سوال با این توضیح اشاره شده است:

این سئوال قبلا در زمانی که دادسرا منحل شده بود از سال 74 تا 79 طرح شده و در چند آزمون هم در ان دوره جز سئوالات بود و در ان زمان چون دادستان وجود نداشت وظیفه وی به رییس دادگستری  منتقل شده بود و بر اساس آن قانون گزینه 3 صحیح است . این سئوال عینا از سئوالات ان دوره کپی و در ازمون امسال درج شده است . اما پاسخ صحیح مدعی العموم یا داستان است که در هیچ یک از گزینه ها ذکر نشده است. مستند به ماده 566 قانون تجارت گفته شده به مدعی العموم داده شود که منظور دادستان است: عرض حال اعاده اعتبار باید به انضمام اسناد مثبته آن به مدعی العموم حوزه ابتدائی داده شودکه اعلان ورشکستگی درآن حوزه واقع شده است.

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه آموزش عالی آزاد فاخر در شیراز است